Hållbarhet
Långsiktigt, ansvarsfullt och aktivt ägande är hörnstenarna i Mellby Gårds investeringsfilosofi. Med ökat fokus på hållbarhet för alla affärsverksamheter är filosofin mer relevant än någonsin. Mellby Gård-koncernen är nu redo att växla upp hållbarhetsarbetet och skapa än mer positiv förändring.
Mellby Gårds hållbarhetsengagemang delas upp i tre nivåer. Arbetet som sker i moderbolaget Mellby Gård AB, hållbarhetsarbetet som bedrivs i alla bolag inom Mellby Gård-koncernen och slutligen i hur man värderar nya investeringar. Allt man gör är grundat i Mellby Gårds ägarfilosofi – Mellby-modellen – där långsiktigt, ansvarsfullt och aktivt ägande står i fokus. Därtill kommer ett stort samhällsengagemang. Johan Andersson, VD för Mellby Gård, berättar:
- För Mellby Gård handlar hållbarhet i det större perspektivet om att bidra till att möta omfattande samhällsutmaningar. Vi ser en stor förflyttning i affärsvärlden och de förväntningar som finns på oss som koncern, där det inte längre räcker att svara på frågan ”vad” kopplat till din affär, utan också hur och varför. Där står vi trygga i Mellby-modellen som ger oss en tydlig riktning och ett syfte med vad vi gör, så att vi kan vara med och skapa positiv förändring för miljön och samhället.
Idag omfattar Mellby Gård-koncernen 15 bolag inom olika industrier. Detta betyder naturligt att bolagen ställs inför olika kravställningar och har olika mognadsgrad när det kommer till det egna hållbarhetsarbetet. Här har Mellby Gård alltid agerat stöttande gentemot de bolag som vill ligga i framkant men också agerat bollplank till de bolag som behövt extra stöd. Nu ser man en tydlig förändring kring hållbarhetsfrågan, framför allt kopplat till kommande lagstiftning från EU, där man som moderbolag i en koncern förväntas ha en tydligare samordnande roll för det hållbarhetsarbete som sker ute i alla dotterbolag.
- Hittills har hållbarhetsarbetet inom Mellby Gård till stor del bedrivits inom respektive bolag, med oss som stöd. De flesta bolagen sköter sitt hållbarhetsarbete utmärkt helt på egen hand och det har blivit en tydligt integrerad del utav deras affärsmodeller. Men det kommer att ske förändringar i kravbilden på hållbarhetsarbetet för oss som koncern och alla våra bolag de kommande åren och det behöver vi förhålla oss till.
ETT GEMENSAMT RAMVERK
För att möta tuffare krav och höjda förväntningar kraftsamlar man just nu inom Mellby Gård-koncernen för att hitta ett gemensamt förhållningssätt till hållbarhetsfrågan framöver.
- När vi går in i 2023 kommer vi att bilda ett samarbetsorgan, med utvalda företag inom gruppen, som dels ska kunna dela kunskap med varandra, med oss som ägarbolag och med andra bolag i koncernen, dels för att vi som koncernmoder vill och behöver bli mer aktiva i arbetet. Vi tror starkt på ett fortsatt decentraliserat hållbarhetsarbete, men samtidigt måste vi från moderbolagets sida bli tydligare med vad vi förväntar oss av våra bolag och tillsammans hitta ett gemensamt ramverk som ska gälla för alla.
Det gemensamma ramverket för hållbarhetsarbetet kommer bland annat att innefatta en rad gemensamma mätpunkter (KPI:er). Även här hoppas man kunna dela kunskap och arbetsmetoder för datainsamling från de bolag som ligger långt fram i hållbarhetsarbetet till de bolag som behöver lite extra stöd. Hållbarhet blir också en allt viktigare faktor när Mellby Gård värderar bolag att investera i. Sett till Mellby-modellens fokus på långsiktighet handlar hållbarhet – och att ha ett hållbarhetstänk i sin affärsmodell – om att se företag som har relevans över tid.
- Hållbarhet är absolut en viktig aspekt när vi tittar på nya investeringar. Får vi inte rätt svar på våra frågor så avstår vi hellre en investering eller ett förvärv. Å andra sidan blir vi desto mer begeistrade över bolag som har en stark, positiv påverkan på samhället och miljön genom sin affär. En hållbar affärsidé är helt enkelt mer attraktiv för oss eftersom det vittnar om företagets möjlighet att överleva på sikt – och attrahera kunder, kompetens och kapital.
VILL SKAPA POSITIV FÖRÄNDRING I SAMHÄLLET
Mellby Gårds hållbarhetsarbete inkluderar även bolagets omfattande samhällsengagemang där de ger finansiellt stöd till en rad personer och organisationer som arbetar med någon av Mellby Gårds hjärtefrågor.
- Jag är medveten om att det råder delade meningar om huruvida filantropi ska räknas som en del av hållbarhetsarbetet, men för oss som är en liten egen verksamhet med stora tillgångar handlar det om en möjlighet och en skyldighet att ge tillbaka till samhället och bidra till positiv förändring. Vi brinner särskilt för frågor kopplat till barns rättigheter, ungas utbildningsmöjligheter, arbetsmarknadsoch kompetensförsörjningsfrågor, entreprenörskap och idrott och hälsa. Detta kan ni läsa mer om på flera platser i årets magasin.
Varje bolag inom koncernen uppmuntras också att själva engagera sig i för dem viktiga samhällsfrågor. Under våren 2022 inleddes den ryska invasionen av Ukraina, något som var omskakande för hela samhället men som också skapade en enorm vilja att agera till stöd för de krigsdrabbade områdena och dess befolkning.
- Jag är väldigt imponerad av alla aktiviteter inom vår bolagsgrupp när det gäller att hjälpa det ukrainska folket. Man har bidragit med allt från kläder och andra livsnödvändigheter till de drabbade på plats till utbildningsplatser för flyktingar här i Sverige. Lite extra stolta är vi över Feralcos branschinitiativ ”Water for Ukraine” där man tillsammans med Ukrainas Miljödepartement lyckats upprätthålla leveranser av vattenreningskemikalier ända fram till frontlinjen för att säkerställa rent vatten i de krigsdrabbade områdena.
Framgent ser Johan Anderson inga tendenser till att hållbarhetsfrågan skulle minska i betydelse eller att kraven skulle mattas av – tvärtom. Allt fler blir allt mer pålästa och intresserade och kommer därmed fortsätta att driva på en förändring. Detta gäller både för hur hållbara bolag blir i sina egna verksamheter men också vilken påverkan de kommer ha på samhället i stort.
- Som jag ser det finns det egentligen inget alternativ till att agera hållbart; det är och kommer förbli en nödvändighet för alla moderna företag. Den stora frågan är hur man väljer att agera. Gör man rätt saker i rätt tid för att framtidssäkra sin affär har man goda förutsättningar att fortsätta vara relevant – både som bolag och investeringspartner!