OPEN AIR GROUP

Camilo Sjödin, VD

FAKTA

Open Air Group är en företagsgrupp inom kläder och utrustning för friluftsliv, jakt och hund Företagen finns i Sverige, Norge och Finland. Gruppens företag delas in i två divisioner – retail och brands.

Open Air Group är en en del av Mellby Gård sedan 2019 då gruppen förvärvade varumärkesbolaget Chevalier. Affären innebar att Mellby Gårds ägarandel i Open Air Group är 23 procent. Mellby Gårds representant i styrelsen är Sven Knutsson.

  • Huvudkontor: Stockholm
  • Omsättning 2021: 695 MSEK
  • Årsanställda: 74
  • Ordförande: Rickard Kemfors

www.openairgroup.se

OPEN AIR GROUP OM 2021

  – EN KOMPLETT UPPLEVELSE I DET FRIA

Friluftskoncernen Open Air Group erbjuder genom nio olika dotterbolag det mesta som behövs i vildmarken, från underställ i ull till GPS-positionering av en jakthund. Under året gjordes två viktiga förvärv och expansionen fortsätter.

Open Air Group är en förvärvsdriven koncern som har som mål att växa genom att konsolidera marknaden för friluftsliv, jakt och hund. Synergier uppnås genom att dotterbolagen i gruppen samarbetar. Gruppen består av tre divisioner – Brands, Retail och Technology.

I Retail ingår e-handelsbolagen Widforss i Sverige och Norge, samt det finska e-handelsbolaget Retkitukku.fi. Divisionen ökade försäljningen med 15 procent under året, men är riggad för en betydligt snabbare tillväxt än så. Ett nytt lager i Morgongåva utanför Stockholm har invigts under innevarande år. Lagerytan är 20 000 kvadratmeter vilket kan jämföras med de 5 000 kvm som man nu flyttar ifrån. Trots utmaningarna blev Widforss.se utnämnt till årets e-handlare i kategorin sport och fritid av prisjämförelseföretaget Pricerunner.

PANDEMIN GAV SKJUTS ÅT FRILUFTSLIVET

– Vi hade ett starkt första halvår i Retail där Corona-pandemin gav skjuts åt mer friluftsliv på hemmaplan, snarare än utlandsresor. Ganska snart drabbades vi dock av en ansträngd lagerhantering i våra gamla lokaler. Det åtgärdar vi med flytten till ett nytt större lager.

Retail samspelar på ett naturligt sätt med de två andra divisionerna genom att vara primär försäljningskanal för dem. Inom Brands utvecklas, designas och säljs kläder och utrustning för jakt och friluftsliv. Varumärkena är Chevalier, Alaska och genom ett förvärv så sent som i december 2021, det norska klädföretaget Aclima.

Aclima är ett familjeföretag i tredje generationen som sedan 1939 är specialiserat på kläder av hög kvalitet i merinoull. Företaget är marknadsledare i Norge inom merinoull-kläder och omsatte i fjol mer än 200 MSEK. Förvärvet ger Open Air Group ett majoritetsägande och tillför en viktig plattform för Brands i Norge och det kompletterar det övriga utbudet från Chevalier och Alaska som är lite mer inriktat på jakt. Förvärvet bidrar dessutom med lönsamhet från dag ett.

– Vi såg genom vår e-handel att Aclima är ett populärt varumärke och att intresset för utomhusläder av hög kvalitet ökar. Inom Open Air Group kommer företaget att ha fortsatt självständighet, men också få möjlighet att växa ytterligare genom våra försäljningskanaler och genom best practise inom divisionen.

JAKT MED DIGITALT STÖD VÄXER

Technology är en ny division sedan 2021 efter förvärv av de båda företagen Ultracom och Wehunt. Sedan tidigare finns företaget Tracker i gruppen. De tre företagen utvecklar appar för jakt och hund. Tracker är ett GPS-system som anger var en hund befinner sig, avläsbart genom en app i mobiltelefonen. Utracom har också ett positioneringssystem för hundar, men med en teknologisk överlappande kompetens med Tracker. Tillsammans har de båda varumärkena fler än 100 000 användare, och kommer att dra nytta av varandras kompetenser i den fortsatta teknikutvecklingen.

Ovanpå det kommer svenska Wehunt som har mer än 400 000 användare och är en app för kartor över jaktmarker och positionering av medlemmar i ett jaktlag. Bolaget förvärvades till 100 procent i början av 2021. Tillsammans har de tre företagen möjlighet att smälta samman teknologier till marknadens ledande och mest kompletta digitala system för jakt.

– Digital teknik ökar mycket snabbt inom jakt. Det bidrar till både en säkrare jakttur och en större och mer komplett upplevelse. Wehunt hade en tillväxt på 50 procent under 2021. Affärsmodellen här är abonnemang på tjänsten vilket ger återkommande intäkter. Vi har stora förväntningar på utvecklingen inom den här divisionen.

Totalt sett ökade Open Air Group försäljningen med cirka 30 procent under 2021, samtidigt som lönsamheten ökade.

– Vi har på bara ett par år växt till att bli betydelsefulla i vår bransch. Men vi är så klart inte nöjda. Vi tittar löpande efter kompletterande förvärv både inom Brands där nya varumärken kan komplettera vårt utbud och inom Technology där ny teknik kan göra våra tjänster ännu bättre. Samtidigt fortsätter vi vässa vår e-handel till en ännu bättre kundupplevelse. Jag vill rikta ett stort tack till alla medarbetare som klarat årets utmaningar och bidragit till vår positiva utveckling.

VIKTIGA HÄNDELSER 2021

Förvärv av WeHunt.

Förvärv av Aclima.

Kontrakt på ett nytt större lager tecknades.