OSCAR JACOBSON

Richard Woodbridge, VD
FAKTA
Oscar Jacobson grundades 1903 och är ett av Sveriges mest anrika herrkonfektionsföretag. Hög kvalitet i design, tyger och passform kombineras med både tidlös elegans och ett attraktivt mode för modemedvetna män i alla åldrar. Bolaget har försäljning i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och England. Försäljningen sker via cirka 150 återförsäljare, 15 egna fysiska flaggskepsbutiker, tre outlets samt i egen e-handel.
Oscar Jacobson är en del av Mellby Gård sedan 2018. Mellby Gårds representanter i styrelsen är Thomas Gustafsson (ordförande) och Sven Knutsson.
- Huvudkontor: Borås
- Omsättning 2021: 252 MSEK
- Årsanställda: 71
- Ordförande: Thomas Gustafsson
OSCAR JACOBSON OM 2021
SVENSK PERFEKTION SEDAN 1903
Under 2021 års andra hälft tröttnade svenska män på mysbyxorna och efterfrågan på dressade plagg ökade kraftigt. Det blev till slut ett bra år för anrika Oscar Jacobson. Investeringar som gjorts under den tuffa restriktionstiden har bäddat för fortsatt hållbar framgång.
Oscar Jacobson är ett herrkonfektionsföretag som erbjuder klädkollektioner för män i alla åldrar. Ursprunget är välskräddade kostymer, ett arv som företaget hållit högt i 119 år. På senare tid har kollektionerna breddats till även mer lediga plagg för att täcka mannens behov av ekipering för både arbete och fritid, utan att ge avkall på att det ska vara stilfullt och modernt men ändå tidlöst.
Rubriken på den här texten, svensk perfektion sedan 1903, är densamma som varumärkets devis. I det svenska finns designens särprägel och företagets värderingar. Perfektionen går igen i allt från kvalitet och passform till kundbemötande och hållbarhet.
– Vi är ett livsstilsvarumärke för mannens hela garderob och vårt löfte till kunden är svensk perfektion. Företaget är svenskt med allt var det innebär kring värderingar som jämställdhet, hållbarhet och människovärde. Vi designar i Sverige medan vi köper kvalitetstyger och syr i Europa, medan många andra har sömnaden i Asien.
Richard Woodbridge har varit VD sedan 2020 och har lett företaget genom Corona-pandemin som slagit hårt mot försäljningen. Restriktioner med krav på hemarbete, inställda fester och evenemang innebar att efterfrågan på dressade kläder minskade drastiskt. Oscar Jacobsons försäljning minskade med en tredjedel under 2020 jämfört med året innan.
TRÖTTA PÅ MJUKISBYXOR
Mot slutet av sommaren 2021 kom dock en motreaktion. När restriktionerna började släppas stod det klart att många var trötta på att gå hemma i tofflor och mysbyxor och att det fanns ett behov av förnyelse av garderoben. Under hösten steg försäljningen till att bli 30 procent högre än under hösten 2019 och en bra höst. Totalt slutade 2021 med en försäljning som var nästan 30 procent bättre än 2020 och 14 procent sämre än 2019. Och inte minst, 2020 års förlust vändes till ett positivt resultat 2021.
– Pandemin har påverkat oss mer än många andra i branschen. Vi drabbades hårdare av nedgången, men vi har också kommit tillbaka starkare under hösten än branschen generellt.
Han pekar på den trygghet och stabilitet som det innebär att ha en stark ägare i svåra tider. Det ger mod och möjlighet att investera även när det är tufft. Sortimentet har utökats under pandemin och ett nytt affärssystem har kunnat sjösättas vilket väsentligen underlättar en framtida expansion.
Oscar Jacobson har under Richard Woodbridges ledning styrt försäljningen mot egna kanaler så som egna fysiska butiker och e-handel. Under 2021 gick för första gången mer än hälften av försäljningen genom egna kanaler. Antalet egna butiker är 15, där den största finns i varuhuset NK i Stockholm och som under året utökats i yta med 50 procent.
SATSAR PÅ SECOND HAND
– Vi ska inte styra kunden. Vi ska finnas där kunder i vår målgrupp vill vara, om det nu är hos en extern återförsäljare eller i vår egen butik i stan eller på nätet. Därför är vi varsamma med våra kanaler och låter dem utvecklas hand i hand.
En nysatsning som gjorts under året och haft stor framgång är second hand-butiken Sustain by Oscar Jacobson i Stockholm. En ägare till ett Oscar Jacobson-plagg kan gå till butiken och få 60 procent av försäljningsvärdet av plagget som second hand-vara. Butiken tvättar och lagar plaggen som sedan kan få nya ägare. Initiativet är ett exempel på en hållbarhetssatsning som även gett kommersiell framgång.
– Våra plagg har ju hög kvalitet och lång livslängd, så det här konceptet passar oss väldigt bra. Intresset för att både lämna in och köpa second hand har varit överraskande stort. Nästa steg är att digitalisera konceptet så att fler kunder får chansen att lämna in och köpa second hand-varor.
Andra nysatsningar under året är uthyrning av festkläder, en outletbutik i Barkarby utanför Stockholm samt lansering av jeans.
– Det har varit ett utmanande år med överkapacitet i början och kapacitetsbrist i slutet. Mitt i det har vi bytt affärssystem och öppnat nya butiker. I slutändan kommer vi stärkta ur detta och ser med stor tillförsikt på framtiden. Jag vill tacka ägaren och alla medarbetare för det stöd och hårda arbete som fört oss hit.
VIKTIGA HÄNDELSER 2021
Nyöppning av butiken på NK Stockholm, med 50 procent större yta.
En fjärde outlet-butiken öppnar i Stockholm Quality Outlet i Barkarby och second hand-butiken Sustain by Oscar Jacobson öppnar i Vasastan i Stockholm.
Nya geografiska marknader genom återförsäljare i Nederländerna (De Bijenkorf) och Ukraina (Tsum).