Kapphal_topbanner.png

Kappahl

Om Kappahl AB

Kappahl grundades 1953 i Göteborg och är en av Nordens ledande modekedjor med cirka 360 Kappahl- och Newbie-butiker samt Shop Online i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Polen och England. Med fem varumärken erbjuder Kappahl ett brett sortiment för livets alla tillfällen. Idag är mer än 80 procent av Kappahls mode av mer hållbara material.

  • Huvudkontor

    : Mölndal

  • Omsättning 2022

    : 5000 MSEK

  • Anställda

    : ca 4000

  • Ordförande

    : Thomas Gustafsson

www.kappahl.com

Elisabeth Peregi

VD, Kappahl

Kappahl om 2022
Kappahl redo för nästa steg
För snart 70 år sedan ville Kappahls grundare Per-Olof Ahl att alla kvinnor skulle kunna vara välklädda till ett rimligt pris. Det mottot gäller än idag, även om idén utökats till att gälla även män och barn. Dagens Kappahl är ett lönsamt modeföretag som sätter mångfald och hållbarhet i centrum.

Det är nog inte många i Sverige som inte sett en Kappahlbutik. De allra flesta känner till klädkedjan och har en känsla av vad den står för: Vardagsnära, prisvärt och ansvarsfullt mode för kvinnor, barn och män. Mindre känt är att kedjan finns i fem länder – de nordiska länderna undantaget Danmark, samt Polen och England. Antalet varumärken växer också. Här finns Newbie och Minories för barn och baby. kay/day är ett dam-varumärke som sätter fokus på bra material, hållbarhet och tidlös design. XLNT är ett varumärke som designas för att stora storlekar ska se bra ut, inte bara samma plagg fast större. Men Kappahls VD, Elisabeth Peregi, ser fortsatt bolagets arv och filosofi som en röd tråd i dagens verksamhet.

- Vi följer än idag Per-Olof Ahls grundidé, men vi gör det i modern tappning och med ett mycket större utbud än bara kappor som det var då. Vi producerar 3 600 egendesignade artiklar per säsong.

TAR HELHETSGREPP OM DESIGN OCH HÅLLBARHET
Elisabeth Peregi poängterar att Kappahl är en modekedja med egen design, produktion och distribution. Det innebär att hela värdekedjan kontrolleras av företaget självt. Förutsättningen för framgång är att kläderna uppfattas som snygga, bekväma och prisvärda samtidigt som kunden kan lita på att företaget tar ett hållbarhetsansvar. Hela klädindustrin är en bransch med dåligt miljösamvete och konsumenter blir alltmer medvetna om vad de köper.

- Vi lägger mycket stor vikt vid att ta ansvar för vårt avtryck i alla hållbarhetshänseenden. Vår ambition är att halvera det miljöavtryck vi gör idag. Under 2023 börjar vi implementeringen med att etablera spårbarhet för alla plaggs ursprung vad gäller material och tillverkning.

Hållbarhetsarbetet börjar redan på ritbordet i Mölndal, där 40 designers och designerassistenter arbetar med att välja material som ger kläder som håller länge. Dessutom är stilmässigt långlivad design en hållbarhetsfaktor i sig eftersom kläderna kan användas länge. Hållbarhetsarbetet stannar heller inte efter det att plaggen lämnat butikerna. En satsning på second hand har inletts i Sverige och Norge och målet är att allt fler av Kappahls kunder ska kunna handla cirkulärt mode.

INVESTERINGAR UNDER PANDEMIÅREN GER RESULTAT
2022 blev ett innehållsrikt år för Kappahl. Företaget påverkades av världsläget som inneburit löneinflation, högre kostnader för råvaror och transporter och ovanpå det en försvagning av den svenska kronan. Trots det blev året det näst bästa i koncernens historia, efter rekordåret 2021, då det fanns ett uppdämt konsumentbehov efter pandemin.

- Våra kostnader gick upp under 2022, men det gjorde även försäljningen. Totalt sett innebar 2022 ett fantastiskt resultat även om det var något lägre än föregående år. Men kom då ihåg att vi jämför med ett rekordår. Kappahl går väldigt bra!

Bakgrunden till att Kappahl klarat utmaningarna är det gedigna arbete som gjordes redan under pandemin för att ge företaget förutsättningar att växa. För det första har varumärkesstrategin utvecklats i kombination med en genomgång av målgrupper och vilket erbjudande som ska riktas till dessa. För det andra gjordes omfattande IT-investeringar i kund- och kassasystem. Den här typen av investeringar syns inte för kunden, men har gett Kappahl förutsättning att ta nästa steg för lönsam tillväxt.

E-HANDEL PÅ FRAMMARSCH 
Utvecklingen är redan i gång med till exempel varumärket Newbie som nu har en egen e-handelssajt i 20 länder. Lanseringen har tagits emot väl.

- Vi vill växa på nya marknader, i nya kanaler och nå fler kunder. Hittills har Kappahl alltid verkat genom egna försäljningskanaler, antingen fysiska butiker eller egen e-handel. Det ska fortsatt vara vårt huvudspår på våra befintliga marknader. Men vi kommer även att börja sälja via externa kanaler som till exempel de stora e-handelsplattformarna.

Det första steget i den här riktningen togs under året genom etablering av försäljning hos det engelska varuhus- och e-handelsföretaget John Lewis & Partners.

- Vår affärsidé är att hylla mångfalden i vardagen, och erbjuda prisvärt och ansvarsfullt mode på ett enkelt och inspirerande sätt. Vi ska finnas till för många och då ska vi också finnas på många platser, både fysiskt och digitalt.

 

 

Viktiga händelser 2022

Lansering av Newbie som e-handel i Europa.

Partnerskap med John Lewis & Partners.

Lansering av en innovativ klänning i flera delar – ett exempel på hållbarhet redan på ritbordet.