Oscar Jacobson _banner.png

Oscar Jacobson

Om Oscar Jacobson

Snygga och välsydda herrkostymer är vad Oscar Jacobson har erbjudit i över hundra år. Nu breddas sortimentet för att passa livets alla tillfällen. Ledstjärnorna är hög kvalitet i kombination men en hög stilfaktor. Den tidlösa designen lämpar sig dessutom väl för återanvändning genom second hand.

  • Huvudkontor

    : Borås

  • Omsättning 2022

    : 393 MSEK

  • Årsanställda

    : 77

  • Ordförande

    : Sven Knutsson

www.oscarjacobson.com

Richard Woodbridge

VD, Oscar Jacobson

Oscar Jacobson om 2022
Hos Oscar Jacobson står kvalitet för hållbarhet
Med Oscar Jacobson kan den stilmedvetne mannen både vara snygg och i takt med tiden. 2022 var året då festkostymen åter tog plats i garderoben samtidigt som det klassiska herrmodeföretaget utökade fokuset på jeans, skjortor, tröjor och skor för vardagen. Då som nu är kvalitet och hållbarhet ett framgångsrecept för Oscar Jacobson.

För herrkonfektionsföretaget Oscar Jacobson blev 2022 ett fantastiskt år. Omsättningen ökade till 393 miljoner kronor samtidigt som resultatet är det bästa någonsin i företagets 120 åriga historia. Även om siffrorna talar sitt tydliga språk är det viktigt att vara ödmjuk tycker Oscar Jacobsons VD Richard Woodbridge.

- Vi ser utvecklingen 2022 som en naturlig återhämtning efter två delvis förlorade år. Det finns helt klart ett uppdämt behov och nu när det blivit möjligt att gå på fest och bröllop igen är det en god ursäkt för att köpa en ny kostym. Det vi behöver göra framöver är att få våra kunder att komplettera sina nya kostymer och skapa en ny positiv trendcykel.

Varumärket grundades 1903 av skräddaren Oscar Jacobson i Borås. Oscar Jacobson var en pionjär som genom att sy upp kostymer i förutbestämda storlekar revolutionerade textilindustrin. I dag är Oscar Jacobson ett etablerat livsstilsvarumärke. Fokus ligger på att skapa perfektion i varje plagg med utgångspunkt i svenskt skrädderihanterverk. Som Kunglig Hovleverantör samarbetar Oscar Jacobson med några av världens mest exklusiva väverier och av kvalitets- och hållbarhetsskäl sker produktionen i Europa.

FYLLER HELA GARDEROBEN
Oscar Jacobson har fortsatt utveckla sitt sortiment under året i linje med bolagets strategi att kunna erbjuda ytterligare produkter i mannens garderob. Nysatsningar på jeans, skjortor och skor håller samma stil och prisnivå som övrigt sortiment. Kostymer står fortfarande för runt 60 procent av försäljningen, men nu växer efterfrågan även på andra produkter.

- Det dressade modet har gjort en comeback. Det har varit ett stort tryck på både slipsen och den dubbelknäppta kostymen under hösten 2022.

FÖRSÄLJNING I EGNA KANALER ÖKAR
Oscar Jacobson är välkända i Sverige och Norge och det finns stor potential att växa allt snabbare i Norden. Under året har man öppnat en ny butik på varuhuset Hansa i Malmö. Nästa etablering är en butik på det välkända varuhuset Illum i Köpenhamn i Q1, samt ytterligare två fristående butiker i Danmark under andra kvartalet. Ambitionen är att fortsätta utveckla egna butiker och den egna online- försäljningen i ett högt tempo kommande år. Idag har Oscar Jacobson 16 egna butiker och 300 återförsäljare. För 2022 ökar samtliga försäljningskanaler och ökningen är som störst i de egna kanalerna.

BRANSCH OCH KUNDER EFTERFRÅGAR CIRKULARITET
Den globala textilindustrin har stora utmaningar vad gäller hållbarhet. Utmaningarna handlar om att mer ansvarsfullt hantera hela produktionskedjan och att minska konsumtionen för att på sikt skapa en mer cirkulär affär. En rapport från Europeiska Miljöbyrån från 2019 visar att ett plagg i snitt används 7–8 gånger innan det kasseras. Många menar att detta är en konservativ beräkning. Den enskilt viktigaste insatsen som branschen kan göra är att förlänga klädernas livscykel med en eller flera användare i stället för att producera nytt. Då Oscar Jacobsons plagg är ett högkvalitativt hantverk i klassisk stil, som ska hålla i över tio år, lämpar de sig mycket väl för återbruk. Utifrån denna tanke startade det cirkulära konceptet Sustain by Oscar Jacobson 2021.

- Sustain är vårt sätt att ta ansvar. Våra kläder håller en kvalitet som gör att de tål att användas mycket, länge och av flera ägare. Genom att köpa och sälja kläder som vi själva tillverkat förlänger vi plaggens livslängd och minskar dess miljöpåverkan på riktigt.

Konceptbutiken i Stockholm, vars inredning även den består av återbruk, har fått ett överraskande fint mottagande. Det finns ett stort intresse både för att lämna in som att handla kläder. Oscar Jacobson har en ganska bred målgrupp och detsamma gäller Sustain, men yngre kunder lockas i större utsträckning av möjligheten att kunna köpa ett kvalitetsplagg till en något lägre prislapp. Efterfrågan på just kostymer är stor och butiken skulle behöva fler som lämnar in plagg.

- Vi är mycket stolta över butiken. Den har skapat stor glädje i hela företaget och det känns riktigt bra att se att våra fina plagg få nya och glada ägare!

 

 

Viktiga händelser 2022

Rekordomsättning- och resultat.

Framgångsrik lansering av nytt sortiment inom jeans, skjortor & skor.

Öppning av ny butik i Malmö.